АНАЛИЗ ВЛИЯНИЯ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман
Аналіз регуляторного впливу проекту рішення Краснолиманської міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман» підготовлено згідно з вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.04 № 308.
1. Визначення проблеми, яку пропонується розв'язати шляхом регулювання господарських відносин.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 – 7 років. В с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман така оцінка проведена в 2000 році Державним підприємством «Донецький регіональний центр державного земельного кадастру», затверджена рішенням сесії міської ради від 28.12.2000 року «Об утверждении денежной оценки земли в городе Красный Лиман» введена в дію з 01.01.2001 року.
З часу виконання попередньої нормативної грошової оцінки, відбулися значні зміни. У розвиток інфраструктури здійснено капіталовкладення для будівництва і реконструкції магістральної вулично-дорожньої мережі, удосконалення системи інженерного забезпечення водопроводів, водовідведення, електромережі, інженерної підготовки території і благоустрою. Значно збільшилася кількість земель комерційного використання, суттєво змінилися показники на ринку нерухомості.
Враховуючи те, що завершився семирічний термін дії нормативної грошової оцінки, в травні 2011 року Краснолиманською міської радою укладено договір з ДП «Донецький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» щодо розробки нової нормативної грошової оцінки земель с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман. Робота виконана.
Прийняття цього регуляторного акта - рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман» передбачає використання нормативної грошової оцінки земель вищевказаних населених пунктів для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
2. Цілі регулювання:
- визначення механізму введення в дію нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман;
- врегулювання правовідносин між Краснолиманською міською радою та суб’єктами господарювання;
- стимулювання ефективного та раціонального використання землі на засадах ринкової економіки, визначення ринкової вартості земельних ділянок;
- задоволення інтересів держави та територіальної громади, можливість направлення додаткових коштів на здійснення програм соціально-економічного розвитку, збільшення фінансування соціальної сфери, додаткового фінансування міського господарства.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
Альтернативними способами досягнення визначених цілей є:
1. Застосування для визначення плати за земельні ділянки, грошову оцінку, проведену в 2000 Державним підприємством «Донецький регіональний центр державного земельного кадастру», затверджену рішенням сесії міської ради від 28.12.2000 року та введену в дію з 01.01.2001 року, з урахуванням коефіцієнтів індексації за минулі роки 1,565. Але з часу виконання попередньої нормативної грошової оцінки, відбулися значні зміни. У розвиток інфраструктури здійснено капіталовкладення для будівництва і реконструкції магістральної вулично-дорожньої мережі, удосконалення системи інженерного забезпечення водопроводів, водовідведення, електромережі, інженерної підготовки території і благоустрою. Значно збільшилася кількість земель комерційного використання, суттєво змінилися показники на ринку нерухомості.
2. Прийняття проекту цього регуляторного акта – рішення Краснолиманської міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман».
Оцінюючи зазначені альтернативи, перевага була віддана другій, оскільки обраний спосіб досягнення визначених цілей дозволяє вирішити визначені проблеми. Зважаючи на те, що чинне законодавство чітко регламентує порядок визначення нормативної грошової оцінки земель, не існує альтернативи стосовно її визначення.
4. Опис механізмів і заходів, які пропонуються для розв’язання проблеми:
Реалізація запропонованого регулювання здійснюватиметься шляхом оприлюднення нового регулювання в засобах масової інформації з метою суспільного обговорення проекту регуляторного акту та надання зауважень та пропозицій від громадськості; забезпечення прозорості і вільного доступу до інформації щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Приклади визначення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки:
Приклад 1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що знаходиться у власності громадянина П.
Припустимо, що земельна ділянка, загальною площею 600 м2 га, знаходиться у власності громадянина П та розташована в межах І економіко-планувальної зони, у 4 оціночному районі с. Ставки.
Базова вартість 1 м2 території за результатами нормативної грошової оцінки
складає 45.21 грн. Зональний коефіцієнт Км2 для даної зони дорівнює 1,00. Загальний локальний коефіцієнт Км3 складає 1,15.
Загальний коефіцієнт місця розташування земельної ділянки громадянина П є добутком Км2 і Км3 і складе:
Км=1,00*1,15=1,15.
Коефіцієнт функціонального використання Кф для земельної ділянки (землі одно- і двоповерхової забудови) дорівнює 1,00.
Грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки під забудовою складе:
Цн = 45,21 * 1,15 * 1,00= 51,99 грн.
а ділянки під забудовою (площею 300 м2):
51,99 *300= 15597,00 грн.
Грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки під городом 300 м2 (Земельна ділянка має чорноземи звичайні середньо та малогумусні важкосуглинкові (шифр 60 е). Згідно зі шкалою нормативної грошової оцінки одного гектара сільськогосподарських угідь у селищі Ставки (Додаток Е) вартість 1 га ріллі - 12461,37 грн. або вартість 1 м2 - 1,246 грн. складе:
1,246 * 300 = 373,80 грн.
Загальна вартість земельної ділянки громадянина П складе:
15597,00 + 373,80= 15970,80 грн.
Приклад 2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки комерційного підприємства.
Припустимо, що земельна ділянка площею 30 м2 під магазин розташована у межах І економіко-планувальної зони, у 2 оціночному районі с. Старий Караван. Базова вартість 1 м2 території, відповідно до нормативної грошової оцінки, складає 27,43 грн. Зональний коефіцієнт Км2 для І економіко-планувальної зони дорівнює 1,00.
Загальний локальний коефіцієнт Км3 складає 1,10.
Загальний коефіцієнт місця розташування земельної ділянки магазина є добутком і Км2 і Км3 і складе:
Км=1,00*1,10=1,10.
Коефіцієнт функціонального використання Кф для земельної ділянки магазина (землі комерційного використання) дорівнює 2,50.
Грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки території магазина складе:
Цн= 27,43*1,10*2,50 = 75,43 грн.,
а всієї ділянки площею 30 м2:
75,43 * 30 = 2262,90 грн.
Приклад 3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки громадського призначення.
Припустимо, що земельна ділянка площею 300 м2 під церквою розташована у межах І економіко-планувальної зони, у 4 оціночному районі с. Щурове. Базова вартість 1 м2 території, відповідно до нормативної грошової оцінки, складає 29,58 грн. Зональний коефіцієнт Км2 для І економіко-планувальної зони дорівнює 1,00.
Загальний локальний коефіцієнт Км3 складає 1,26.
Загальний коефіцієнт місця розташування земельної ділянки церкви є добутком Км2 і Км3 і складе:
Км=1,00* 1,26=1,26.
Коефіцієнт функціонального використання Кф для земельної ділянки під церквою (землі громадського призначення) дорівнює 0,70.
Грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки території церкви складе:
Цн = 29,58*1,26*0,70= 26,07 грн,
а всієї ділянки площею 300 м2:
26,07 * 300 = 7821,0 грн.
Приклад 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки промисловості.
Припустимо, що земельна ділянка площею 1000 м2 під цехом по виробництву макаронних виробів розташована у межах І економіко-планувальної зони, у 1 оціночному районі с. Брусівка. Базова вартість 1 м2 території, відповідно до нормативної грошової оцінки, складає 21,78 грн. Зональний коефіцієнт Км2 для І економіко-планувальної зони дорівнює 1,00.
Загальний локальний коефіцієнт Км3 складає 1,10.
Загальний коефіцієнт місця розташування земельної ділянки цех по виробництву макаронних виробів є добутком Км2 і Км3 і складе:
Км=1,00* 1,26=1,26.
Коефіцієнт функціонального використання Кф для земельної ділянки під цехом по виробництву макаронних виробів (землі промисловості) дорівнює 1,20.
Грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки території цеху по виробництву макаронних виробів складе:
Цн = 21,78*1,26*1,20= 32,93 грн,
а всієї ділянки площею 1000 м2:
32,93 * 1000 = 329300,0 грн
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта:
Прийняття запропонованого регуляторного акта дасть змогу забезпечити:
- введення в дію нормативної грошової оцінки земель с. Брусівка, с-ща. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман;
- практичне застосування нової нормативної грошової оцінки земель с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, продажу забудованих земель та проведення земельних аукціонів;
- направлення додаткових коштів на здійснення програм соціально-економічного розвитку, збільшення фінансування соціальної сфери, додаткового фінансування міського господарства.
Враховуючи неможливість розв’язання проблеми за допомогою ринкових механізмів і потреби в державному регулюванні, здійснення робіт із розроблення нормативної грошової оцінки і запровадження заходів із застосування виконується за рахунок бюджетних коштів, що буде компенсовано збільшенням надходжень від плати за землю.
Головним зовнішнім чинником, що впливатиме на дію регуляторного акта є зміна законодавства та підзаконних актів у сфері земельних відносин, оцінки земель.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття запропонованого регуляторного акта:
Запровадження нормативно-правового акта, орієнтованого на реалізацію Закону України «Про оцінку земель», дозволить максимізувати корисність використання ресурсного потенціалу територіальної громади.
Регулювання впливає на кожну з трьох базових сфер: інтереси громадян та суб’єктів господарювання, в яких земельні ділянки знаходяться у власності або користуванні; інтереси держави, органу місцевого самоврядування.
Основними групами впливу даного документу слід вважати:
- орган місцевого самоврядування;
- територіальну громаду міста Красний Лиман;
- громадян та юридичних осіб, у яких земельні ділянки знаходяться у власності або у користуванні.
Група впливу |
Вигоди |
Витрати |
Орган місцевого самоврядування |
Збільшення бази оподаткування та обсягу надходжень до місцевого бюджету; Позитивний імідж влади; Наявність більш повної інформації про земельні ділянки. |
Витрати на виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Брусівка, с. Ставки, с. Старий Караван, с. Щурове міста Красний Лиман Процедура розробки регуляторного акту |
Територіальна громада міста Красний Лиман |
Регулювання та планування надходжень до міського бюджету, більш ефективне використання земельних ресурсів територіальної громади, можливість направлення додаткових коштів на здійснення програм соціально-економічного розвитку, збільшення фінансування соціальної сфери міського господарства. |
Відсутні
|
Юридичні та фізичні особи, які мають земельні ділянки у власності та використанні |
Підвищення відповідальності за не ефективне використання земельних ділянок; Зменшення не офіційних видатків внаслідок зменшення рівня корупції. |
Збільшення розмірів сплати за землю; Витрати на отримання довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. |
Плата за користування землею складається з платежів земельного податку та орендної плати. Земельний податок по місту сплачують: юридичні особи; фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності; фізичні особи – громадяни, які мають у власності нежитлові будівлі та споруди, а також громадяни, які мають у власності житлові будинки та земельні ділянки, надані для ведення підсобного господарства.
7. Строк дії регуляторного акта:
Запропонований регуляторний акт запроваджується на термін, передбачений статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» (на момент розробки регуляторного акту нормативна грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше, як один раз у 5-7 років). При зміні чинного законодавства термін дії регуляторного акту може бути змінений.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта:
В 2000 році базова вартість 1 кв.м земель міста становила с. Щурове – 11,3 грн./кв.м., с-ща. Ставки – 13,95 грн./кв.м., с. Старий Караван – 8,72 грн./кв.м., с. Брусівка – 11,47 грн./кв.м. Після прийняття нової нормативної грошової оцінки базова вартість землі с. Брусівка становить – 21,78 грн/кв.м., с. Ставки – 45,21 грн./кв.м., с. Старий Караван – 27,43 грн./кв.м, с. Щурове – 29,58 грн./кв.м. У вартість нової нормативно грошової оцінки враховані коефіцієнтів індексації з 2000 року по теперішній час (1.182 х 1.02 х 1.035 х 1.028 1.152 х 1.059).
Прийняття зазначеного регуляторного акту дозволить одержати додаткові грошові кошти які надійдуть до міського бюджету.
9. Визначення заходів, з допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття а саме, відстеження результатів акта буде здійснюватись шляхом проведення базового відстеження до дня набрання чинності регуляторного акту, повторне відстеження – через рік з дня набрання чинності більшістю його положень та періодичного відстеження - раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності регуляторного акту.
Відстеження буде здійснюватися Краснолиманською міською радою сумісно з управлінням Держкомзему у місті Красний Лиман Донецької області.
Міський голова Л.Г. Перебийніс
Начальник управління Держкомзему
у місті Красний Лиман Донецької області А.-Ж.А Джумалієв