АНАЛИЗ ВЛИЯНИЯ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТА
Про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Опис проблеми
Податковим Кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 року реформується податкова система України. При цьому ліквідується значна низка місцевих податків і зборів: ринковий збір, комунальний податок, податок з реклами, збір за видачу ордера на квартиру, збір за паркування автотранспорту, збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі, курортний збір. У 2010 році до міського бюджету від сплати місцевих податків і зборів надійшло 397 тис. грн., у тому числі ринковий збір – 172,2 тис. грн..(43,4%), комунальний податок – 167,7 тис. грн. (42,2%), інші податки і збори – 57,1 тис. грн. (14,0%).
Податковим Кодексом України визначений перелік місцевих податків і зборів:
- місцеві податки: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (початок дії з 01.01.2012 року); єдиний податок;
- місцеві збори: збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності; збір за місця для паркування транспортних засобів; туристичний збір.
Податковим Кодексом України введений новий вид податку: «податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», впровадження якого є необхідним та актуальним для подальшого розвитку місцевого самоврядування. Нерухоме майно є об’єктом для оподаткування та контролю за ним, адже існують вимоги щодо документального затвердження права власності на таке майно.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, буде сплачуватись фізичними та юридичними особами, які є власниками об’єктів житлової нерухомості, та залежить від площі зазначених об’єктів.
Ціль регулювання
- На законодавчому рівні затвердження механізму справляння та порядок сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- регулювання ситуації на ринку житла;
- надходження коштів від впровадження на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, будуть спрямовані на вирішення соціальних проблем населення та покращення інфраструктури міста, збільшення фінансування місцевих бюджетних програм.
Альтернативні способи досягнення зазначеної цілі
Альтернатива до прийняття запропонованого регуляторного акта відсутня, у зв’язку з тим, що згідно до вимог Податкового Кодексу України, податок є обов’язковим для встановлення міською радою.
Механізм реалізації цілі
Механізмом реалізації вищезгаданих цілей є прийняття рішення міської ради «Про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки».
Для реалізації поставленої мети пропонується проведення наступних заходів:
- затвердження механізму справляння та ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- оприлюднення регуляторного акта в засобах масової інформації.
Обгрунтування можливості досягнення визначених цілей
Перевагами у досягненні визначених цілей є:
- Спрямування отриманих коштів від сплати податку на вирішення соціальних проблем населення та покращення інфраструктури міста.
- На даний час немає об’єктивних обставин, які б перешкоджали впровадженню та виконанню вимог цього акта органами влади, фізичними і юридичними особами, а запровадження акта не передбачає заподіяння шкоди як наслідку його дії.
Очікувані результати
Проект документа, що планується прийняти, відображає інтереси трьох основних груп: місцева влада; юридичні та фізичні особи – власники об’єктів житлової нерухомості; населення.
Таблиця вигод та витрат
Базові групи інтересів |
Вигоди |
Витрати |
1. Місцева влада |
- Приведення нормативних актів місцевого самоврядування у відповідність до Податкового Кодексу України, удосконалення системи місцевого оподаткування; - підвищення рівня використання економічних ресурсів міста, що надасть позитивний ефект для його мешканців. |
- витрати на інформаційне забезпечення документу |
2. Фізичні та юридичні особи – власники об’єктів житлової нерухомості |
- Ефективне регулювання ситуації на ринку житла. |
- Витрати на сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, фізичні та юридичні особи, що мають у власності об’єкти житлової нерухомості, які відповідно до площ підлягають оподаткуванню |
3. Населення |
- надходження коштів від впровадження податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, будуть спрямовані на вирішення соціальних проблем населення та покращення інфраструктури міста, збільшення фінансування місцевих бюджетних програм. |
- даний податок не поширюватиметься на пересічних громадян – власників невеликих квартир та інших об’єктів нерухомості. Натомість податок будуть сплачувати власники престижних котеджів та ті громадяни, що мають у власності декілька помешкань для користування їх з комерційною метою |
Обгрунтування строку дії регуляторного акта
Регуляторний акт «Про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» впроваджується на необмежений термін та може бути змінений в разі виникнення такої потреби внаслідок зміни чинного законодавства.
Визначення показників результативності регуляторного акта
Відстеження результативності дії зазначеного регуляторного акта передбачається за даними БТІ за наступними критеріями:
- кількість платників на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- сума надходжень до міського бюджету від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта
Відстеження результативності даного регуляторного акта буде здійснюватись згідно з Законом України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” фінансовим управлінням міської ради:
- базове відстеження протягом 45 дів з дня набрання чинності регуляторного акта;
- повторне відстеження через рік після набрання чинності регуляторного акта;
- періодичне відстеження один раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності регуляторного акта.
Аналіз розроблено відділом економіки міської ради.
Міський голова Л.Г. Перебийніс
Начальник відділу економіки міської ради