“ПЕРЕВІРКА РОБОТОДАВЦІВ: ЩО ТРЕБА ЗНАТИ, ЩОБ НЕ ВТРАПИТИ В ХАЛЕПУ”

warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/artliman/public_html/includes/menu.inc on line 1010.
Дата: 
07.11.2017

16 травня 2017 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295 „Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, яка спрямована на запровадження механізмів легалізації зайнятості та заробітної плати, пов’язаних із делегуванням органам місцевого самоврядування повноважень із здійснення контролю у сфері зайнятості та оплати праці.
Дотримання законодавства про працю перевірятимуть по-новому. Навіть термін «перевірка» йде з ужитку. На заміну перевіркам Уряд запроваджує інспекційні відвідування. Їх проводитимуть посадові особи Держпраці та виконавчих органів місцевих рад.
З 01.01.2017 право проводити перевірки у сфері праці та зайнятості, накладати штрафи за порушення, складати протоколи про адміністративні правопорушення делеговано й органам місцевого самоврядування.    
Контрольні повноваження у сфері праці отримали виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР закріпив за органами місцевого самоврядування право проводити перевірки і накладати штрафи.
Рішенням Лиманської міської ради від 20.07.2017 № 7/31-1426 утворено відділ з питань праці виконавчого комітету Лиманської міської ради.
Інспектори відділу з питань праці зможуть перевіряти всіх роботодавців — як юридичних осіб усіх форм власності, так і фізичних осіб - підприємців.
Основними напрямками контролю є своєчасна та повна оплата праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин.
Підстави для інспектування визначені пунктом 5 Порядоку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295 . Як і раніше, Держпраці ініціюватиме контрольний захід за зверненням працівника, трудові права якого порушено. Утім, перелік обставин, за яких проведуть інспектування, розширено.
ДФС, Держстат, Пенсійний фонд щомісяця аналізують інформацію з державних реєстрів та повідомляють Держпраці про ймовірні порушення. До «зони ризику і контролю» потрапляють роботодавці, які використовують працю фізичних осіб на умовах цивільно-правових договорів, переукладають їх упродовж року. Якщо на підприємстві понад 30% осіб працюють за договорами цивільно-правового характеру, слід чекати на інспектування.
Інспектори відділу праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право <…> ознайомитися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги.
Якщо інспектування стосується неоформлених трудових відносин, інспектор з праці має право безперешкодно і в будь-яку годину доби проходити до будь-яких приміщень, де використовують найману працю, фіксувати відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки. Дві вимоги до самого інспектора під час таких інспектувань — наявність службового посвідчення і дотримання законодавства про охорону праці.
Інспектор відділу праці має право наодинці або у присутності свідків ставити працівникам об’єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати від них усні або письмові пояснення.
Які документи може затребувати інспектор? Будь-які, що передбачені законодавством про працю та стосуються тематики інспектування:
Вимоги інспектора праці надати доступ до приміщень і робочих місць, документи для ознайомлення, їх копії чи витяги, пояснення є обов’язковими для виконання.
З 1 січня 2017 року юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (96 000 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати (9 600 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення;
- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (32 000 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
- недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу », «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію », - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (32 000 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати (9600 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення.
У разі, якщо має місце недопущення до перевірки з питань допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків, розмір штрафу складе 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (320 000 гривень). Порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим – сьомим частини другої статті 265 КЗпП України, загрожує роботодавцям штрафом у розмірі  3200 гривень.
Перешкоджання контрольному заходу з питань праці тягне за собою й адміністративну відповідальність посадових осіб у вигляді штрафу від 50 до 100 нмдг (ст. 188-6 КпАП).
«Перешкодами у діяльності інспектора праці» в контексті Порядку є:
• відмова у допуску до проведення відвідування;
• ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування;
• створення перепон у реалізації інших прав, передбачених пунктом 11 Порядку, наприклад, недопуск в приміщення, де використовують найману працю, перешкоджання в відеофіксації інспектування, ненадання робочого місця для конфіденційних розмов із працівниками.   
Інспектор може прийти до вас не лише з інспекційним відвідуванням, а й для роз’яснювальної роботи. Він інформуватиме роботодавця та працівників про ефективні способи дотримання закону, моніторинг роботи з персоналом, оформлення трудових відносин.
Роботодавцям слід пам’ятати, що сплата штрафу не звільняє від обов’язку усунути порушення законодавства про працю.


Fatal error: Call to a member function return_links() on a non-object in /home/artliman/public_html/sites/all/themes/krliman/page.tpl.php on line 144