Аналіз впливу регуляторного акту
Про затвердження Положення та встановлення ставок земельного податку на території Краснолиманської міської ради
Аналіз регуляторного впливу
до проекту рішення Краснолиманської міської ради
“Про затвердження Положення та встановлення ставок земельного податку на території Краснолиманської міської ради”
Цей аналіз регуляторного впливу (надалі – Аналіз) розроблений на виконання та з дотриманням вимог Закону України від 11.09.2003р. №1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.04р. № 308, та визначає правові та організаційні засади реалізації проекту рішення Краснолиманської міської ради “Про затвердження Положення та встановлення ставок земельного податку на території Краснолиманської міської ради” як регуляторного акту.
1. Визначення проблеми, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання
Земельний фонд є основне надбання територіальної громади. Ефективне та раціональне використання земельних ділянок є основою розвитку міста, а плата за землю є одним з джерел наповнення міського бюджету.
Законом України від 28.12.2014 № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо податкової реформи» змінився порядок оподаткування земельних ділянок. Плата за землю, як складова податку на майно включена до переліку місцевих податків.
Особлива увага приділяється наданню права місцевим радам у межах повноважень, визначених у Кодексу, приймати рішення щодо встановлення ставок земельного податку.
Так, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь – не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки (п. 274.1 ст. 274 Кодексу).
Крім того, у статті 277 Кодексу визначено ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, – не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
На цей час на території міської ради не прийнято рішень щодо встановлення ставок земельного податку, тому з прийняттям цього рішення буде розв'язана проблема визначення на законних підставах розміру земельного податку для сплати юридичними та фізичними особами за земельні ділянки, розташовані на території Краснолиманської міської ради.
2. Цілі державного регулювання
Прийняття цього регуляторного акту допоможе внести прозорість у співпрацю органів місцевого самоврядування та платників земельного податку на території міської ради та дасть змогу досягти наступних цілей:
- встановити розміри ставок земельного податку за земельні ділянки;
- створити сприятливі і рівні умови для діяльності суб’єктів господарювання, визначити ставки податку на землю в залежності від виду цільового використання земельних ділянок;
- забезпечити облік земель, їх власників і користувачів, раціональне та ефективне використання земельного фонду міської ради;
- надасть можливість визначити обсяг надходжень до місцевого бюджету та фінансування програм соціально-економічного розвитку міста.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей
В якості альтернативи для досягнення встановлених цілей пропонується два способи:
- неприйняття даного регуляторного акта - веде до відмови від поставлених цілей по стабільному надходженню до місцевого бюджету та недофінансування соціально-економічних програм міста, адже діючим Податковим кодексом України, визначено, що до прийняття органом місцевого самоврядування рішення про затвердження відповідних ставок земельного податку, плата за землю буде справлятись за ставками, що діяли до 31 грудня, що передує бюджетному періоду, в якому планується її застосування;
- регулювання вищезазначеної проблеми на державному рівні - законодавство не передбачає регламентування розмірів ставок земельного податку державними органами та не враховує можливостей, ресурсів, потреб кожного окремого населеного пункту.
Так як альтернативні способи відсутні, тому прийняття цього регуляторного акту дасть можливість вирішити визначені проблеми при дотриманні норм чинного законодавства України, в найбільш короткий термін, та є єдиним способом досягнення цілей регулювання.
4. Механізми та заходи, що пропонуються для розв’язання проблеми
Згідно Податкового кодексу України до повноважень міської ради належить прийняття рішення про встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки. Зробити це можливо за рахунок прийняття відповідного рішення міською радою.
Запропонований спосіб досягнення цілі є єдиним і безумовним шляхом вирішення проблеми і ґрунтується на загальнообов’язковості виконання всіма учасниками правовідносин у системі оподаткування норм зазначеного рішення.
Після прийняття зазначеного рішення питання оподаткування відповідатимуть вимогам чинного законодавства.
Проектом рішення затверджуються:
- ставки земельного податку з 01 січня 2016 року;
- пільги щодо сплати податку для фізичних та юридичних осіб.
З метою реалізації поставлених цілей пропонується проведення наступних заходів:
- оприлюднення проекту регуляторного акту та аналізу регуляторного впливу в засобах масової інформації (на офіційному сайті Краснолиманської міської ради krliman.gov.ua та міськрайонній газеті «Зоря»), з метою одержання зауважень та пропозицій від територіальної громади м. Красний Лиман;
- розгляд усіх зауважень і пропозицій щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержаних протягом встановленого строку;
- затвердження рішення Краснолиманської міської ради «Про затвердження Положення та встановлення ставок земельного податку на території Краснолиманської міської ради»;
- оприлюднення прийнятого регуляторного акту в засобах масової інформації (на офіційному сайті Краснолиманської міської ради krliman.gov.ua та міськрайонній газеті «Зоря»).
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акту
Прийняття регуляторного акту надасть можливість досягти вищезазначених цілей та завдяки йому буде за можливе встановити відсоткові ставки податку за земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні фізичних та юридичних осіб на території Краснолиманської міської ради в залежності від категорії та цільового використання земельних ділянок.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акту, аналіз вигод та втрат
При прийнятті регуляторного акту будуть визначені ставки податку за земельні ділянки, які будуть відповідати вимогам чинного законодавства, будуть більш соціально справедливі, а додаткові надходження до бюджету дадуть змогу направити більше коштів на соціальний розвиток територіальної громади.
В приведеній нижче таблиці приведені вигоди а також витрати, які очікуються в наслідок застосування запропонованого регуляторного акта.
Група впливу |
Вигоди |
Витрати |
Орган місцевого самоврядування |
Врахування змін у чинному законодавстві у сфері земельних відносин та оподаткування; забезпечення прозорості та відкритості при взаємовідносинах між міською радою та суб’єктами господарської діяльності; чітке встановлення ставок земельного податку на території міської ради; забезпечення надходжень до міського бюджету; забезпечення раціонального та ефективного використання земельних ділянок |
Процедура розробки регуляторного акту |
Територіальна громада міста Красний Лиман |
Стабільний рівень надходжень від сплати земельного податку до міського бюджету для фінансування соціально-економічних програм; ефективність використання земельного фонду |
Відсутні |
Юридичні та фізичні особи, яким надані земельні ділянки |
Рівні умови для всіх платників земельного податку; встановлення чіткої процедури визначення ставок податку за землю; передбачуваність дій влади; забезпечення прозорості та відкритості при взаємовідносинах між міською радою та суб’єктами господарської діяльності |
Витрати, пов’язані зі сплатою земельного податку |
Показники результативності даного проекту рішення передбачається визначати за наступними критеріями:
- кількість платників податку за земельні ділянки;
- суми надходжень податку за земельні ділянки до міського бюджету.
Показники надходження до бюджету:
Показники |
2013 рік |
2014 рік |
||
|
Кількість платників, чол. |
Сплачено податку, тис. грн. |
Кількість платників, чол. |
Сплачено податку, тис. грн. |
Податок за земельні ділянки |
4990 |
1696,1 |
4974 |
1459,6 |
у тому числі: |
|
|
|
|
юридичні особи |
68 |
1128,0 |
67 |
1000,4 |
фізичні особи |
4922 |
568,1 |
4907 |
459,2 |
7. Обґрунтування строку дії регуляторного акту
Термін дії запропонованого регуляторного акту не обмежений. При внесенні змін до чинного законодавства, які можуть впливати на дію регуляторного акту, до нього будуть вноситись відповідні зміни або доповнення.
8. Ризик впливу зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
Тільки зміни в діючому законодавсті можуть спричинити найбільш значний вплив на дію вищезазначеного акта. Але, при виникненні змін у чинному законодавстві України та за результатами відстеження результативності дії запропонованого регуляторного акту, якщо такі впливатимуть на його дію, до нього будуть вноситись відповідні коригування.
9. Визначення заходів, з допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акту
Базове відстеження - до дня набрання чинності регуляторного акта (жовтень 2015 року).
Повторне відстеження - через рік після набрання чинності регуляторного акта.
Періодичне відстеження один раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності регуляторного акта.
Відстеження результативності здійснюватимуться на основі офіційних даних Краснолиманського відділення Слов’янської об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області щодо надходжень до міського бюджету податку за земельні ділянки.
Аналіз розроблено відділом містобудування та архітектури міської ради.
В.о. міського голови В.І. Євтушенко
Начальник відділу містобудування та архітектури міської ради О.Г. Шпак