Профорієнтація

warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/artliman/public_html/includes/menu.inc on line 1010.

Незабаром Ви отримаєте атестати про загальну освіту і перед Вами постане нелегке завдання щодо вибору професії та визначення свого професійного життєвого шляху.

Для того, щоб вибір професії був зроблений свідомо, з урахуванням Ваших здібностей, можливостей і потреб ринку праці необхідно:

  • мати чітке уявлення про свої інтереси, здібності, нахили;
  • визначити сферу діяльності та перелік підходящих для себе професій;
  • мати чітке уявлення про обрану професію;
  • оцінити свої здібності, можливості, стан здоров′я, необхідні для роботи за обраною професією;
  • знати, чи користується попитом на ринку праці обрана Вами професія;
  • вибрати учбовий заклад, де можна отримати обрану професію. (Роздатковий матеріал).

Дати відповіді на ці питаннями Вам допоможуть в центрі зайнятості, де Ви маєте можливість, завдяки новітнім технологіям та комп’ютеризації, за допомогою висококваліфікованих спеціалістів служби зайнятості отримати широкий спектр послуг.

Якщо виникне необхідність працевлаштування або якнайшвидшого набуття робочої професії, звертайтесь до служби зайнятості.

Згідно Закону України „Про зайнятість населення” для громадян, які вперше шукають роботу і не мають професії (спеціальності), підходящою вважається робота, яка потребує попередньої професійної підготовки або оплачувана робота (включаючи роботу тимчасового характеру), яка не потребує професійної підготовки, тобто некваліфікована робота.

Усі послуги центру зайнятості безкоштовні.

У разі, коли випускник за певних причин не вступив до навчального закладу чи не вирішив питання працевлаштування, він може звернутися до центру зайнятості за місцем проживання. Однією з соціальних послуг громадянам є направлення на професійне навчання за професіями, які потрібні на ринку праці, з метою подальшого працевлаштування.

Отримання першої професії проводиться шляхом курсового навчання у групах. Первинна професійна підготовка робітників – це професійно-технічне навчання осіб, які не мають робочої професії. Таке навчання забезпечує певний рівень професійної кваліфікації, необхідний для подальшого працевлаштування та продуктивної праці.

Для правильного вибору саме тієї професії, яка Вам підходить, у службі зайнятості Вам запропонують пройти тестування на визначення сфери діяльності, ознайомлять з описом професії, з паспортом навчального закладу, де навчають конкретної професії, умовами навчання та можливістю подальшого працевлаштування.

Професійне самовизначення здійснюється протягом всього професійного життя: особистість постійно переосмислює своє професійне буття й самостверджується.

Актуалізація професійного самовизначення особистості ініціюється різного роду подіями, такими як закінчення загальноосвітньої школи, професійного навчального закладу, підвищення кваліфікації, зміна місця проживання, атестація, звільнення з роботи та ін.

Напевно, буде цікавим дізнатися, що у відповідності з об'єктом праці виділяються п'ять типів професій:

«ЛЮДИНА - ПРИРОДА» (П).

Представники цього типу мають справу з рослинними організмами, мікроорганізмами й умовами їхнього існування.

Приклад професій – майстер-плодоовочівник, агроном, зоотехнік, ветеринар, мікробіолог, садівник, мисливець, лікар-ветеринар, фізіолог, біохімік, біолог, фармацевт, еколог, технік, флорист, геолог і т.д.

«ЛЮДИНА-ТЕХНІКА» (Т).

Працівники мають справу з неживими, технічними об'єктами праці. Робота з технічними засобами.

Приклад – слюсар-складальник, технік-механік, інженер-механік, електрослюсар, технік-технолог готування їжі, тесляр, штукатур, водій, пілот, слюсар, тракторист, технік-ремонтник, електрик і т.і.

«ЛЮДИНА-ЛЮДИНА» (Л)

Предметом інтересу, обслуговування, перетворення є соціальні системи, співтовариства, групи населення, люди різного віку. Робота з людьми.

Приклад – продавець, перукар, інженер-організатор виробництва, лікар, вчитель, психолог, менеджер, дефектолог, медична сестра, рекламний агент, вихователь, юрист, прокурор, слідчий, соціолог, екскурсовод, журналіст, бібліотекар, міліціонер та ін.

«ЛЮДИНА-ЗНАКОВА СИСТЕМА» (З).

Предметом інтересу є умовні знаки, символи, цифри, формули. Приклад – програміст, математик, картограф, мовознавець, лінгвіст, хімік, архіваріус, статистик, економіст, бухгалтер, коректор, редактор літератури, паспортист, діловод, радист, листоноша, нотаріус та ін.

«ЛЮДИНА - ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ» (Х).

Явища, факти художнього відображення дійсності – от що займає представників цього типу професій.

Приклади – художник-декоратор, настроювач музичних інструментів, концертний виконавець, артист балету, актор, дизайнер, мистецтвознавець, музикант, стиліст та ін.

Психологічною наукою накопичено досвід, що допомагає оцінити ускладнення, які виникають в процесі професійного самовизначення, усвідомленого вибору професії. Його суть полягає в тому, що вибір професії розглядається як багатоетапний процес прийняття рішення. Таким чином, ниткою Аріадни під час вибору професії може слугувати аналіз помилок під час обмірковування свого майбутнього. Такий підхід є правомірним, тому що вибір професійного „маршруту” – один з перших самостійних кроків, які Вам потрібно буде зробити в житті. Помилка у виборі майбутньої професії є неприпустимою, тому що її наслідки дають про себе знати протягом всього життя.

Найпоширенішими помилками, яких припускаються молоді люди під час вибору професії є:

1. Вибір професії „за компанію”. Багато хто йде до навчальних закладів лише тому, що до цього ж навчального закладу вступає товариш чи декілька приятелів, не усвідомлюючи, яку помилку він робить. Адже життя прийдеться прожити власне, а не чуже.

2. Зацікавлення лише зовнішньою стороною професії. Наприклад, із спеціальністю менеджера в багатьох підлітків пов’язані образи гарного офісу, меблів та комп’ютера. Але мало хто знає, що це ще й велика напруга, стреси, постійні відрядження, переговори з різними людьми, ненормований робочий день.

3. Категоричність вибору: „чорно-білий” варіант уявлень про сутність професійної праці. Якщо професія подобається, то все в ній здається гарним, і - навпаки. Молода людина не замислюється над тими сторонами, які не можна побачити з першого погляду, але саме вони можуть складати основний зміст праці і не відповідати інтересам або здібностям.

4. Тиск батьків або інших дорослих. Безперечно, потрібно враховувати думку більш досвідчених людей, які бажають Вам тільки добра. Але все ж це Ваше життя і вирішувати Вам, бо жити з цією професією доведеться вам.

5. Престижність професії – річ доволі гарна. Проте, якщо Ви маєте хист до якогось виду діяльності (наприклад, до педагогіки), то розвинути їх вдасться найбільше в цій професійній діяльності. Адже всі ми знаємо прислів’я: „Не місце красить людину, а людина місце”. Іноді хочеться щоб „ореол” професії прикрашав нас, і, потрапивши до товариства ми будемо відчувати себе виграшно, викликаючи зацікавленість лише однією назвою обраної професії.

Але поміркуйте, що маючи такі думки, ми самі ж розписуємось у власній меншовартості – адже вартість нам може надати тільки назва професії.

6. Перекладання відношення до людини представника професії на відношення до самої професії. Дуже часто гарне ставлення до людини викликає бажання отримати таку ж професію, як і в цієї людини.

7. Думка про те, що професія є продовженням навчального предмету. За кожною навчальною дисципліною стоїть велика кількість конкретних професій. Наприклад, якщо Ви цікавитесь літературою, треба ще подумати яку професію обрати. Це може бути – вчитель літератури, редактор, журналіст, бібліотекар тощо.

8. Застарілі уявлення про процес праці.

9. Незнання або недооцінка власних фізичних протипоказань. Адже є багато професій, які мають певні вимоги до фізичного стану людини, така робота може негативно вплинути на стан здоров’я.

10. Невміння розібратися у власних здібностях, особливостях характеру, мотивах вибору професії.


Fatal error: Call to a member function return_links() on a non-object in /home/artliman/public_html/sites/all/themes/krliman/page.tpl.php on line 144